Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?
29. 4. 2022

Jak by měla vypadat práce realitního makléře a co všechno obnáší?

Často se jako realitní makléři setkáváme s otázkou, proč by s námi měl majitel nemovitosti spolupracovat, když je jednoduché, prodat nemovitost sám.

Ano, samozřejmě. Jsou situace, kdy je obchod jednoduchý, majitel má čas i zkušenosti na to, aby se mohl prodeji věnovat sám. Stále je téměř polovina prodejů realizována bez realitního makléře. Otázkou zůstává, zda by majitelé neprodali nemovitost za lepší cenu, rychleji, bez nervů a obav, kdyby si spolupráci s makléřem vybrali.

Práce různých realitních makléřů má také různou kvalitu. Stejně jako v každém oboru. Naštěstí v současné době máme mnoho možností, jak si kvalitu práce makléře ověřit. Máme k dispozici ukázky realizovaných prodejů, reference od klientů, doporučení, webové stránky makléře, sociální sítě apod.

Ještě před první schůzkou tedy určitě doporučujeme si makléře prolustrovat”. Zjistit si, jaké služby jsou v ceněprovize – to se také v mnoha případech liší. A také jaké lokalitě se makléř věnuje. Ve své lokalitě se samozřejmě orientujeme lépe, než v opačné části republiky. Dalším faktorem, ale ne vždy úplně rozhodujícím, je délka praxe a počet prodaných nemovitostí. Makléř vám prostě musí sednout.

CO SI LIDÉ PŘEDSTAVUJÍ, že práce realitního makléře obnáší?

Pořízení fotografií, inzerát, čekání na kupujícího.

SKUTEČNĚ JE TOHO ALE MNOHEM VÍC

Průběh spolupráce má několik částí. První je vždy úvodní konzultace, která by měla být nezávazná a zdarma. Probíhat může osobně, online nebo po telefonu.

Na začátku je tedy vždy schůzka s prodávajícími – vysvětlení postupu, ukázka práce, stanovení podmínek spolupráce. A pokud se majitel pro spolupráci rozhodne, tak  podepsání zprostředkovatelské smlouvy, kde jsou podmínky práce makléře jasně stanovené.  

Dále makléře čeká seznámení se s technickým stavem nemovitosti, detaily, historií, znalost okolí nemovitosti, aut. zastávek, prodejen potravin, škol, restaurací, parkování, sousedů, zaměření nemovitosti, vypracování půdorysu, stanovení a výpočet správné tržní ceny nemovitosti - předložení analýzy prodávajícím s detailním vysvětlením (porovnávání, zhodnocení současné situace, poptávky, lokality a další), kontrola nemovitosti na listu vlastnictví - zda je vše v pořádku a vše je zapsáno jak má, zajištění PENB - průkazu energetické náročnosti budovy. Případně řešení exekucí.

Následuje nafocení nemovitosti, home staging, 3D scan nemovitosti, videoprohlídka, zpracování inzerátu, vytvoření webové stránky nemovitosti, správná propagace na sociálních sítích a inzertních serverech a další. Vedení prohlídek a komunikace s oběma stranami. Pokaždé je nutné volit jiný přístup. Navržení případných úprav zájemcům nemovitosti – virtuální staging apod. Zjištění podmínek přípojek, přístaveb na obci a stavebním úřadu, komunikace se sousedy. Vše musí mít makléř prověřeno tak, aby zájemcům předal kompletní a pravdivé informace a nic ho při prodeji a přepisu nemovitosti nezaskočilo.

V případě, že máme vážného zájemce o nemovitost, následuje příprava podkladů pro advokáta pro rezervační smlouvu a kupní smlouvu, kontrola správnosti smluv, řešení případných věcných břemen, špatného zakreslení domu, pozemku apod. Příprava další smluv jako například plná moc. AML – identifikace kupujících i prodávajících v souladu se zákonem proti praní špinavých peněz. Pomoc při řešení hypotéky kupujících. Komunikace požadavků kupujících a prodávajících, poradenství ohledně daní.

Po podpisu smluv přichází na řadu předání smluv na katastr ve správném pořadí a vyhotovení, zaslání potvrzení o podání a zaplacení kupní ceny klientům i bance. Kontrola dodržení termínů vyplacení částek například z advokátní úschovy.

Na závěr předání nemovitosti – sepsání stavů měřidel, zajištění přepisu energií a archivace všech dokumentů.

Ať už se tedy rozhodnete pro prodej nemovitosti s realitním makléřem nebo bez něho, vždy vám doporučuji využít nezávazné konzultace s jedním nebo více makléři (obsah poskytovaných služeb se samozřejmě liší). Dozvíte se spoustu věcí, na které byste při prodeji neměli zapomenout. A pokud se pustíte do prodeje sami, můžete se kdykoliv v průběhu obchodu na makléře obrátit. Rád vám pomůže a poradí.

Zdeněk Havel
Autor: Zdeněk Havel

Jmenuji se Zdeněk Havel a na realitním trhu působím již od roku 1994, kdy jsem začínal jako makléř pro realitní kancelář. Po nasbírání cenných zkušeností jsem se rozhodl vydat vlastní cestou. Po dlouhé době práce samostatného makléře, jsem spojil své zkušenosti s realitní kanceláří Bidli, která mi byla blízká svým seriózním přístupem ke klientům.

Snažím se mé zkušenosti přikládat k současným trendům realitního trhu a tím být přínosným partnerem pro své klienty.

 

V dnešní době je více potřeba se soustředit na určení správné tržní ceny nemovitosti. To pak s profesionálním přístupem makléře zajistí prodej nemovitosti.

Prodej přizpůsobím požadavkům a zájmu prodávajícího a to i včetně dohody časového uvolnění nemovitosti, která je dnes velmi vyžadována.

Pokud se Vám můj styl práce líbí, pozvěte mě na konzultaci, kde probereme možnosti nejlepšího prodeje Vaši nemovitosti.

Pak se sami rozhodnete, jak a s kým chcete Vaši nemovitost prodávat.

Na mne se můžete vždy spolehnout.

 

Používáme cookies k optimalizaci našich webových stránek a našich služeb. Další informace o cookies najdete zde.

Nastavení